dijous, 16 de maig del 2013

Orientació professional a l’educació secundària

Els alumnes de la ESO estan immersos en un període de les seves vides marcat per certa inestabilitat. La adolescència és una etapa crítica en la que es viuen moltes incerteses i una d’elles és que han de començar a pensar seriosament sobre el seu futur.
En el centre hi ha un programa molt definit per a la orientació vocacional, formativa i professional. El que m’ha sorprès més es que el pla d’actuació comença força aviat. Des dels primers cursos ja s’inicia amb una presa de consciència de la situació en la que es troben a nivell personal i a partir d’aquí els alumnes aniran fent activitats de reflexió sobre ells mateixos i el seu futur. En els cursos posteriors aniran revisant i reorientant les primeres decisions preses. D’aquesta manera que es dona flexibilitat en funció del desenvolupament personal de cadascú.

 Les activitats giren entorn a quatre dimensions:

Context, en la que l’alumne pren consciència de les eines i estratègies pròpies i del seu entorn i afavoreix a mantenir unes expectatives realistes.
Experiència, que es va adquirint a través de la documentació i informació sobre les diferents opcions formatives i laborals.
Reflexió, dimensió en la qual es consoliden les idees, el s valors, les actituds i que fomentaran les accions posteriors.
Acció, en la que es prenen les decisions i s’adopten compromisos.

El treball amb aquestes quatre dimensions pretén donar resposta a l’alumne en la seva etapa dins l’educació secundària, però també hi ha l’objectiu de donar eines als nois i noies per la orientació al llarg de la seva vida, que és una de les idees claus de la orientació professional avui en dia, ja que en un futur probablement canviaran de feina diverses vegades, o s’hauran de reorientar cap a una disciplina diferent en algun moment de la seva vida, o bé hauran de fer formació per adaptar-se a noves competències laborals. El món canvia de pressa i cal formar a les persones per augmentar la seva capacitat d’adaptació.

El paper del psicopedagog en aquesta orientació és la de acompanyar durant el procés, proporcionar una pauta per les diferents fases i dimensions, i sobretot facilitar els instruments necessaris per a que l’alumne pugui fer aquest treball personal fugint de l’atzar com factor determinant en la presa de decisions. Hi ha una evolució contínua dels punts de referència socials i laborals i el psicopedagog ha d’estar al dia de les corrents actuals per poder transmetre als alumnes les noves demandes socials. Actualment, el futur del mercat laboral passa per una disminució dels drets del treballador per fomentar el desenvolupament de les empreses amb la finalitat de ser més competitius per fer front la pressió de la unió europea. Això comporta un augment de demanda de la població activa qualificada que respongui a les expectatives de la globalització i internacionalització del mercat laboral. En aquest sentit, les competències que han d’adquirir els alumnes han de ser retroalimentades amb les capacitats i sabers de diferents disciplines.

A nivell individual, també s’atén als alumnes que ho sol·liciten, aquí el psicopedagog assessora Adaptant les situacions i característiques individuals dels alumnes segons les seves competències i les expectatives de futur. Un dels casos que es sol donar en alguna d’aquestes entrevistes amb psicopedagog és el del l’alumne que no sap cap a on tirar ni a nivell laboral ni a nivell formatiu. És llavors, que cal aprofundir en aquestes capacitats, competències i peculiaritats individuals, per crear expectatives de futur en l’alumne.

Per saber-ne més us recomano:

Una de les eines que es fan anar força és a la web del Gencat per a que realitzi l’alumne amb un qüestionari sobre el seu autoconeixement. Dona els resultats a l’instant amb gràfiques molt clarificadores. Inclou una guía per als professors, una per als alumnes i una altra per a les famílies. ENLLAÇ



Sobre itineraris de qualificació professional. Es tracta d’un vídeo explicatiu que pot resultar útil tant a l’orientador com a l’assessorat. Entre altres aspectes, parla de quins recursos i institucions es poden utilitzar per informar-se. ENLLAÇ





Sobre competències clau més demandades avui en dia (resolució de problemes, treball en equip, autonomía, etc.). Sobre els canvis socials i noves ocupacions. 




1 comentari:

  1. Hola Joan, estic d'acord amb el que comentes. És important ajudar a les persones a buscar camins en la seva trajectòria educativa per insertar-se en el món laboral. Molts dels fracassos al finalitzar la ESO han vingut perque molts alumnes no sabien quin camí seguir i es sentien desamparats. Motivant-los i ensenyant-los vies existents és enriquidor i ajudem als alumnes a no perdre la motivació a seguir endavant sigui quin sigui l'itinerari escollit.

    ResponElimina