dijous, 30 de maig del 2013

Conclusions finals


A l’inici del Pràcticum vaig elaborar un conjunt de graelles (ja us les vaig ensenyar en una de les primeres entrades al blog) per a marcar-me a mi mateix un full de ruta que m’orientés en la meva estada al centre i que alhora, em servis d’autoavaluació continuada. Ara que finalitza aquesta etapa pràctica ja puc dir que he complert els objectius marcats i que m’ha resultat força útil  fer un seguiment del que anava fent per a reflexionar-hi i per valorar ara com ha anat tot plegat.

Tal com em vaig proposar, he seguit i col·laborat en la tasca del psicopedagog en intervencions a alumnes de forma individual, i també en intervencions encarades a un conjunt d’alumnes amb finalitats més organitzatives i de cerca de millora de la qualitat educativa. Així mateix, també he seguit de ben a prop  altres formes d’intervenció com la orientació acadèmica i professional o l’assessorament a professors. En el camí, he pogut observar, entendre i participar en l’acció diària de diversos professionals del departament d’orientació. Val a dir que aquests m’han posat les coses fàcils per aprendre de la seva experiència.

També he pogut veure les dificultats que la tasca psicopedagògica porta en el si de la seva acció. Per mi un dels moments més delicats és el diagnòstic i la proposta d’intervenció, doncs suposen una gran responsabilitat ineludible i requereixen una professionalitat força rigorosa. Tot i així, considero que una de les accions més importants és el tracte amb la gent, amb els nois i noies, amb les seves famílies, i el treball en equip dels diferents professionals, tots ells actuant d’una forma sistèmica i col·laborativa.

El meu aprenentatge s’ha basat en la observació, com en el cas de l’aula del PDC; en hores de conversa amb els diferents agents de la comunitat; en l’acció, amb reunions de coordinació, interacció amb alumnes, participació en detalls d’algunes intervencions (proves psicomètriques, informes, etc.); en la recerca d’informació amb la documentació del centre, materials de la UOC i bibliografia relacionada amb els casos tractats i els materials utilitzats; i en la reflexió de la experiència acumulada en les darreres setmanes a través de l’autoavaluació i la realització d’aquest mateix blog.

L’experiència continua. De fa un temps, hem identificat una necessitat del centre pel que fa al tractament de l’atenció a la diversitat a les aules de secundària. He fet una proposta de treball cooperatiu com a sistema d’inclusió per a millorar l’adaptació a l’aula d’aquells alumnes amb algunes necessitats educatives especials, i que sembla que pot ser interessant per al centre. Així doncs, a partir del treball realitzat amb l’aula del PDC es perfila el que serà la meva proposta d’intervenció de cara al pràcticum II.



1 comentari:

  1. Bueno, Joan, igual que tú, observar, reflexionar, dudar, confirmar, contrastar...ha sido mi día a día. Me han gustado tus fotos. ¡me traen tantos recuerdos de largos viajes de mochila y suela gastada por campos como esos...

    ResponElimina