dijous, 2 de maig del 2013

L’Aula del PDC i l’aprenentatge cooperatiu: proposta d’intervenció.


Ja us he parlat en una entrada anterior de l’aula del PDC. Els darrers dies he continuat amb el seguiment d’aquest grup i he pogut veure l’estil pedagògic i les estratègies que s’hi duen a terme. La veritat és que funciona molt bé gràcies a una bona planificació de la tutora.

El plantejament de les assignatures té un caràcter més global i es realitzen activitats més funcionals que a l’aula ordinària. Hi ha una diversificació d’estratègies d’aprenentatge i de materials i suports. Alguna d’aquestes estratègies es basen en l’aprenentatge cooperatiu.


Veig que la forma de treballar en aquesta aula facilita molt l’assoliment d’unes competències a aquests alumnes que, en l’aula ordinària, els hi era francament difícil.  Una de les qüestions que aquesta observació em suggereix és que l’aula del PDC és una bona eina per a la inclusió, però encara s’hi pot fer més. M’explico, en el debat de la primera Pac es va tractar el tema del professorat, i una de les conclusions va ser que a secundària i sol haver una manca de formació en pedagogia. En el centre on estic, això no és una excepció i els professors fan molts esforços per millorar dia a dia les seves aptituds pedagògiques, tot i així es fa necessari que els alumnes amb dificultats més accentuades surtin de l’aula ordinària la meitat d’hores per anar al PDC.

Davant aquest raonament la meva proposta és millorar com a mínim aquesta meitat d’hores que els alumnes del PDC comparteixen a l’aula ordinària.  Plantejo al tutor i al cap del DOP la introducció d’estratègies d’aprenentatge cooperatiu com a eina inclusiva a l’aula ordinària, i la proposta és vista amb molts bons ulls. M’animen a investigar sobre el tema i, per aquest motiu començo a documentar-me al respecte. Per tant, ara em trobo en una fase en que agafo els meus coneixements previs sobre l’aprenentatge cooperatiu i el desenvolupo a partir del llibre “Aprendre junts,alumnes diferents” de Pere Pujolàs. A partir d’una bona fonamentació, unida a la observació a l’aula i les converses amb el departament de psicopedagoga, començaré a definir una proposta d’intervenció.


1 comentari:

  1. Hola Joan, aquest llibre m'ha semblat una proposta molt interessant que es basa en la filosofia de l'escola inclusiva i que explica
    el plantejament de l'aprenentatge cooperatiu com una
    de les estratègies didàctiques i organitzatives d'aquest
    enfocament.
    Resulta molt pràctic per les eines de treball que presenta i els recursos per tal de desenvolupar el procés d'E-A.
    Salutacions!


    ResponElimina