Els alumnes de la ESO estan immersos
en un període de les seves vides marcat per certa inestabilitat. La adolescència
és una etapa crítica en la que es viuen moltes incerteses i una d’elles és que han
de començar a pensar seriosament sobre el seu futur.
En el centre hi ha un programa
molt definit per a la orientació vocacional, formativa i professional. El que m’ha
sorprès més es que el pla d’actuació comença força aviat. Des dels primers
cursos ja s’inicia amb una presa de consciència de la situació en la que es
troben a nivell personal i a partir d’aquí els alumnes aniran fent activitats
de reflexió sobre ells mateixos i el seu futur. En els cursos posteriors aniran
revisant i reorientant les primeres decisions preses. D’aquesta manera que es dona
flexibilitat en funció del desenvolupament personal de cadascú.
Context, en la que l’alumne pren consciència de les eines i estratègies
pròpies i del seu entorn i afavoreix a mantenir unes expectatives realistes.
Experiència, que es va adquirint a través de la documentació i
informació sobre les diferents opcions formatives i laborals.
Reflexió, dimensió en la qual es consoliden les idees, el s valors,
les actituds i que fomentaran les accions posteriors.
Acció, en la que es prenen les decisions i s’adopten compromisos.
El treball amb aquestes quatre
dimensions pretén donar resposta a l’alumne en la seva etapa dins l’educació
secundària, però també hi ha l’objectiu de donar eines als nois i noies per la
orientació al llarg de la seva vida, que és una de les idees claus de la orientació
professional avui en dia, ja que en un futur probablement canviaran de feina
diverses vegades, o s’hauran de reorientar cap a una disciplina diferent en
algun moment de la seva vida, o bé hauran de fer formació per adaptar-se a
noves competències laborals. El món canvia de pressa i cal formar a les
persones per augmentar la seva capacitat d’adaptació.
El paper del psicopedagog en
aquesta orientació és la de acompanyar durant el procés, proporcionar una pauta
per les diferents fases i dimensions, i sobretot facilitar els instruments
necessaris per a que l’alumne pugui fer aquest treball personal fugint de l’atzar
com factor determinant en la presa de decisions. Hi ha una evolució contínua
dels punts de referència socials i laborals i el psicopedagog ha d’estar al dia
de les corrents actuals per poder transmetre als alumnes les noves demandes
socials. Actualment, el futur del
mercat laboral passa per una disminució dels drets del treballador per fomentar
el desenvolupament de les empreses amb la finalitat de ser més competitius per
fer front la pressió de la unió europea. Això comporta un augment de demanda de
la població activa qualificada que respongui a les expectatives de la
globalització i internacionalització del mercat laboral. En aquest
sentit, les competències que han d’adquirir els alumnes han de ser
retroalimentades amb les capacitats i sabers de diferents disciplines.
A nivell individual, també s’atén
als alumnes que ho sol·liciten, aquí el psicopedagog assessora Adaptant les
situacions i característiques individuals dels alumnes segons les seves
competències i les expectatives de futur. Un dels casos que es sol donar
en alguna d’aquestes entrevistes amb psicopedagog és el del l’alumne que no sap
cap a on tirar ni a nivell laboral ni a nivell formatiu. És llavors, que cal
aprofundir en aquestes capacitats, competències i peculiaritats individuals,
per crear expectatives de futur en l’alumne.
Per saber-ne més us recomano:
Sobre
itineraris de qualificació professional. Es tracta d’un vídeo explicatiu
que pot resultar útil tant a l’orientador com a l’assessorat. Entre altres aspectes, parla de
quins recursos i institucions es poden utilitzar per informar-se. ENLLAÇ

Hola Joan, estic d'acord amb el que comentes. És important ajudar a les persones a buscar camins en la seva trajectòria educativa per insertar-se en el món laboral. Molts dels fracassos al finalitzar la ESO han vingut perque molts alumnes no sabien quin camí seguir i es sentien desamparats. Motivant-los i ensenyant-los vies existents és enriquidor i ajudem als alumnes a no perdre la motivació a seguir endavant sigui quin sigui l'itinerari escollit.
ResponElimina