dijous, 9 de maig del 2013

Entrevista amb la família


Fa poc he començat a seguir el procés d’una intervenció individual des del seu inici.
Es tracta d’un alumne que ha suspès la majoria d’assignatures i últimament mostra una conducta inadequada envers els professors i alguns dels seus companys. Això comença amb una derivació del tutor al psicopedagog. El pas següent és l’entrevista amb la família. En aquest cas el plantejament de l’entrevista segueix un patró força definit:

El psicopedagog exposa el funcionament del DOP pel que fa a les derivacions d’alumnes. Explica que en un mes aproximadament s’entrevistarà amb l’alumne en diverses ocasions i passarà proves per identificar possibles aspectes a potenciar o reforçar, i es demana a la família que firmi el consentiment i contesti un qüestionari d’anamnesi sobre l’alumne. En la pròxima trobada amb els pares es farà un anàlisi de l’alumne i una proposta d’intervenció amb orientacions per als diferent contextos (escola i família).


Existeixen moltes pautes per planificar l’entrevista, però cada centre o professional ho fa segons els seus interessos o la seva manera de fer. Un bon exemple el podeu trobar aquí: http://apliedu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/escola_inclusiva/avpp/modul_1/practica_4

El paper del psicopedagog té un paper important tant en l’escola com en les famílies, doncs el seu objectiu és millorar la optimització de la intervenció educativa en ambdós sistemes. En l’entrevista es parla de quines són les preocupacions dins el nucli familiar i es compara amb les inquietuds que ha expressat el tutor. La finalitat d’una primera entrevista és doble. Per una banda es proporciona informació a la família del procés que es seguirà i els motius que han conduit a optar per aquest suport, i d’altra banda es recull informació important per entendre millor la situació global de l’alumne. Aquesta serà la segona recollida d’informació, la primera és la que ens ha proporcionat el tutor i el següent pas serà la que obtindrem directament a través de la interacció amb l’alumne.

Si voleu aprofundir més, hi trobareu una bona font de saber en el capítol 5 d’un dels llibres imprescindibles sobre psicopedagogia:


6 comentaris:

  1. Hola Joan, m'ha semblat molt interessant la teva entrada. És molt interessant veure les diverses maneres de plantejar una entrevista amb les famílies i com depenent de l'actitud del psicopedagog i l'enfocament d'aquesta actuació poden portar a diversos resultats.

    ResponElimina
  2. Hola Joan,
    tal i com comentes és important tenir un guió abans de realitzar una entrevista amb la família, doncs és una guia que podem seguir per tal de no obviar qüestions rellevants del cas. Gràcies per l'enllaç facilitat i el llibre recomanat.
    Salut!

    ResponElimina
  3. Hola Joan, en l'enllaç que et passo a continuació hi ha un exemple de graelles per entrevistes. És ben cert que l'entrevista és molt important perquè proporciona informació a la família del procés que es seguirà i els motius que han conduit a optar per aquest suport i pel recull d'informació important per entendre millor la situació global de l’alumne.

    http://www.aidep.org/uba/Bibliografia/epadres.pdf

    ResponElimina
  4. Gràcies per aquest document, Gemma!
    El que has compartit és una anamnesi molt semblant a la que vàrem passar a la família. És útil perquè recull moltíssima informació que, en una entrevista normal, no et dona temps a comentar. Per mi, el més òptim és establir un diàleg amb la família amb un guió sobre els temes rellevants i directament relacionats amb les idees principals de la intervenció. I com a complement, demanar que la família ompli amb calma un qüestionari com el que tu ens has facilitat.

    ResponElimina
  5. Hola Joan i companys, m'han semblat molt útils els model d'entrevistes amb les famílies i tant aquest llibre com les que proposa la Gemma al seu enllaç són per tenir en compte per al nostre treball com a psicopedagogs. Gràcies. Bona feina!!!

    ResponElimina
  6. Cuando uno estudia carreras y no obtiene resultados profesionales se pregunta ¿para qué habré estudiado tanto?. Pues para saber qué tipo de instrumento utilizar para obtener los datos que me interesan. En nuestra carrera hay tres asignaturas que me han servido: las dos MÉTODOS INVESTIGACIÓN y DIAGNÓSTICO.

    ResponElimina