Com ja he comentat en alguna
entrada anterior d’aquest blog, un dels meus objectius és fer el seguiment individual
d’un alumne, des del principi de la intervenció fins al final. Això no elimina
el meu interès en conèixer i entendre el procés d’altres casos, és més, seguir
una diversitat d’intervencions m’ha de servir per créixer professionalment i
aprofundir en la meva experiència en les tasques psicopedagògiques. L'assistència
a les reunions de coordinació entre el DOP i l’EAP és una excel·lent
oportunitat per ampliar la meva perspectiva i sobretot comprendre millor la
necessitat d’una intervenció basada en un enfocament sistèmic (Bronfenbrenner, 1979) on hi intervenen
diferents professionals. Ja hem vist en la teoria com aquest caràcter ecològic
li dona qualitat a l’atenció a la diversitat, però ara és el moment de veure
els seus efectes positius en la pràctica.
Un cop al mes, es reuneixen el
cap del departament d’orientació i la psicopedagoga de l’EAP. En aquest cas,
avui també hi hem estat la psicòloga que du els casos d’infantil i primària i
jo.
Un dels objectius primers de la
reunió és l’intercanvi d’informació de nens de P3 amb NEE que han fet la
preinscripció per venir a l’escola l’any que ve. La psicopedagoga de l’EAP ha fet
una observació i un primer seguiment dels nens a l’escola bressol i passa la informació
al DOP.
S'han tractat casos diversos com:
- Un alumne que degut a les dificultats que presenta s’estima
que no superarà l’ESO i es vol
enfocar el seu futur cap a un PQPI o altres alternatives més assequibles. Fins
ara la seva escolariat ha estat compartida 3 dies ordinaria i 2 EE.
- Alumne amb impediment visual recent.
- Alumne amb cadira de rodes que té una discapacitat motriu
degenerativa.

Nen A: Diagnòstic de TEA (Trastorn Espectre Autista). Cal que vingui a l’escola i que promocioni de curs necessariament amb un vetllador. Ha de promocionar perquè quedar-se un any més al curs no ajudaria al seu desenvolupament. Es tracta d’un nen molt desconnectat de la realitat, dona tombs per els voltants de l’aula, li costen els canvis d’activitat. Amb ajuda funciona bé i permet el contacte humà, però si no hi ha ningú ell desconnecta i va sol. Mostra rigidesa en la conducta. Sense l'acompanyament de l'adult, no evoluciona. No parla però canta les cançons que es treballen (repeteix). La consciència dels pares davant el trastorn és baixa, ho tenen com a problemàtica lleu. En breu ha de començar intervenció a l’ICASS. Es necessita vetllador i al DOP li preocupa que no puguin tenir-lo. Surt a debat els problemes de places de vetlladors i els recursos de la Generalitat.
Un dels motius pels quals es
dona molta importància a la coordinació amb l’EAP, a part de la necessitat de
compartir punts de vista i la professionalitat indubtable (en aquest cas) de la
psicopedagoga, és el fet que pertany a Ensenyament i com a entitat directament lligada
a les institucions públiques, té la capacitat de proporcionar eines i recursos
als centres. En aquest cas, la incorporació d’un vetllador seria molt difícil
sense el suport de l’equip d’assessorament psicopedagògic.
Per entendre millor les actuacions dels EAPs, recomano el llibre:
http://www.youtube.com/watch?v=dF6LlcDQgyQ&feature=related
ResponEliminaHola Joan, vull compartir aquest vídeo sobre autisme. Salutacions!