diumenge, 14 d’abril del 2013

Aula del PDC: Notes de camp.


Una de les fites que m’he marcat és la de observar i participar en un projecte de l’escola el qual en fos responsable el DOP. He trobat molt interessant el treball dut a terme a l’aula del PDC (projecte de diversificació curricular). En aquesta aula hi ha 14 alumnes de tercer i quart d’ESO amb mancances significatives en els seus aprenentatges que han optat per acabar els estudis secundaris utilitzant una via alternativa més adaptada a les seves necessitats. La decisió de formar-hi part és mitjançant un consens entre els mateixos alumnes, les seves famílies i el departament d’orientació. En aquesta aula hi passen la meitat d’hores escolars on hi realitzen matemàtiques, natura , socials i llengua catalana, d’una forma més individualitzada i amb metodologies on l’alumne hi és molt participatiu. Per saber-ne quelcom més podeu consultar:

Per conèixer el projecte, he acordat amb el tutor i la cap del DOP assistir a diverses sessions a l’aula del PDC, concretament en algunes hores de socials en que la mestra és també la tutora i la cap del departament. Això em permet fer el seguiment del tractament d’una assignatura. El mètode que utilitzo, és la observació participativa que segons Wood (1987) es tracta de la descripció de grups socials i escenes culturals per mitjà de la vivència de les experiències de les persones participants en un grup. Aquesta pràctica d’observació entra dins de les metodologies qualitatives orientades a la comprensió, i en el meu cas concretament, m’he decantat per les notes de camp. Vegeu-ne el resultat d’una de les sessions on, a part de descriure les accions, a petició de la tutora, finalitzo amb unes propostes de millora:

12 d’abril de 2013
Clase de PDC. Socials. 13.45h

Antecedents PDC Socials (sessió anterior)
1.       Presentació del practicant i alumnes.
2.       Repàs breu de continguts dia anterior.
3.       Treball amb dossier de la Unió Europea. Lectura en grup i individual.
4.       Treball en grup (2 o 3 persones elegits per la mestra). Llegir, resumir i explicar un capítol dels drets humans. Cada grup analitza dues notícies on es compleix o no un dels drets. L’activitat es queda a mitges, es continuarà el dia següent.
Anotacions:
·         Hi ha 14 nois i noies. Tots amb adaptacions curriculars.
·         Disposició espacial a l’aula: Taules en forma de U.
·         Alguns nens treballen amb ordinador portàtil, no tots.
·         La mestra atura el treball de tant en tant per fer comentaris i reflexions.
·         La mestra passa pels grups.
·         Hi ha un alumne G. que és acompanyat d’un vetllador.


NOTES DE CAMP

La mestra (M) ja és a l’aula i els alumnes van arribant. No arriben a l’hora perquè han de passar primer a buscar material a l’altra aula. Tot i així, la impuntualitat no és desmesurada. De seguida hi som tots. Avui falta un alumne, per tant en son 13.

Primer:
Recordatori de l’últim dia i dos o tres preguntes orals als alumnes.
Recordatori del material que tenien i com treballaven (en grups de dos)
Recuperació del treball.
Cal que cada grup parli de la seva part del treball davant del gran grup.
Es solucionen problemes (m’he deixat l’ordinador, no tinc el company…)

El G. es posa nerviós i la M intervé.
(G. és l’alumne que normalment és acompanyat pel vetllador, aquest no podrà venir fins les 14.00 aprox)

La mestra exigeix respecte i silenci per escoltar als que exposen/llegeixen. Al acabar l’exposició la M pregunta sobre els continguts treballats intentat fer relacionar aquests amb temes d’actualitat coneguts. Aprofita aquesta actualitat (notícies) per explicar i obrir una mica de debat.

14.00. Arriba el vetllador de G. i la mestra li comenta breument la incidència amb G.

En aquesta hora, tot ha transcorregut amb normalitat. La mestra només ha hagut de donar uns tocs d’atenció suaus al principi de la classe. Tothom escolta als demés, alguns s’ofereixen voluntaris per col·laborar.

Després de cada  exposició hi ha un comentari d’actualitat i minidebat.
 Pex.
Tema: Dignitatà venta del cosà debat sobre tràfic d’òrgans.
Notícies: una de + i una de -.
La mestra alaba la feina feta i la presentació en parella (un és G.)

Sistema de treball. Cada parella exposa el resultat del treball organitzat en les dues sessions anteriors. Després de cada exposició la M treu suc de cada tema obrint minidebat.

14,25h. Acaben les intervencions
La M anima a parlar sobre última notícia a nivell europeu: Els premis Nobel (el de la pau li han donat a EU).

14,28h. CANVI D’AULA
Tothom es desplaça al pis de baix, a l’aula d’informàtica per veure projectada la notícia sobre el premi Nobel. Suportà web cjeà youtube-àla UE recibe nobel de la paz” (video).
Durant el video M fa alguna pregunta o comentari.

La M té un gran control sobre els alumnes, a nivell conductual, només ha de donar algun petit avís.

 14’40. tornem a l’aula. M explica que li han d’enviar per correu les parts del treball. I explica quan se’ls avaluarà. Alguns grups no han fet alguna part i es comprometen a enviar-ho en a M en breu (avui o demà).

La M se’n va i el grup espera l’arribada de la mestra de Naturals. Mentrestant el grup adopta un rol distès però amb certa serenitat. (1 minut entre classe i classe).

VALORACIÓ / INTERPRETACIÓ

Es nota que la mestra és també la tutora del grup. Té una autoritat basada en el respecte que sembla ser degut a la percepció que els alumnes tenen de la mestra com la persona que vetlla per a que es compleixin els interessos i objectius de cada un d’ells. Veient el desenvolupament de l’activitat a l’aula, els hàbits de conducta i la manera de treballar, es fa evident que hi ha hagut una tasca constant durant tot el trimestre per a aconseguir aquest clima de treball.
L’organització de la sessió és molt estructurada i la mestra transmet aquest ordre organitzatiu als alumnes, de manera que aquests saben d’avantmà el que s’espera d’ells. Dins de l’estructura temporal hi ha canvis d’activitat lògiques que faciliten la evitació del cansament, doncs la sessió està dividida en diferents apartats, i això sembla que manté a l’alumne actiu.
La metodologia es basa en aquest rol actiu dels alumnes. Son ells qui, amb l’ajuda de la mestra, desenvolupen els continguts. L’ús d’estratègies principals son la lectura de documents i visualització de vídeo, treball en petit grup, debat i exposició de treballs davant la resta del grup.

ROPOSTES DE MILLORA

L’observació d’una o dues sessions no és suficient com per identificar o recollir evidències prou fonamentades. Per tant, el rigor de les propostes es pot veure condicionat per la subjectivitat i inexperiència de l’observador.
Tanmateix, amb l’objectiu de col·laborar amb la reflexió de la tasca educativa, es fan les següents observacions:
·         El vídeo exposat durant la sessió és una eina atractiva pels alumnes, es un canvi d’activitat motivador, i dona informació rellevant i real sobre els continguts que s’estan treballant. Tot i així, l’elecció del recurs audiovisual podia haver estat més rica cercant un document audiovisual extret d’una o més agències de la informació (amb possibilitat de ser contrastades) que incloguin en el vídeo comentaris sobre la notícia o un recull històric de la situació que donés un context significatiu i una explicació dels motius de l’esdeveniment europeu. En podria ser un exemple el que trobem a l’enllaç: http://www.rtve.es/alacarta/videos/telediario/nobel-paz-llega-uno-momentos-mas-dificiles/1550679/
·         Seria força òptim aprofitar la feina feta en petit grup per fer un annex al dossier sobre el qual es treballa en que es recullin els resums i les idees principals de cadascun dels drets contemplats a la UE. A banda d’altres beneficis, això comportaria la satisfacció personal de cada alumne d’haver col·laborat en un document útil per la resta del grup dins de la assignatura.

2 comentaris:

  1. Bona tarda,
    Joan he trobat molt interessant aquesta entrada. Treballo com a mestra en una escola de Primària i coneixia els PDC, però poder veure un registre d'observació participativa i les reflexions que en fas m'ha ajudat a endinsar-me i conèixer una mica més aquest terreny. Bona feina!

    ResponElimina
  2. Hola Joan,

    moltes gracies per la teva entrada al blog. L'he pogut contrastar amb les notes de camp que actualment estic comencant a utilitzar, i contrastant-ho amb la teva metodologia m'ajuda a millorar la pauta d'observacio que actualment estic seguint.

    Jo actualment estic aproximant-me a les diferents realitats en que interve el centre on realitzo les practiques, on hi faig un tipus d'observacio no participativa, podent de manera espontanea realitzar-hi intervencions puntuals en les sessions de treball individuals amb nens/es.

    Gracies pel teu compartir, doncs m'ha servit per millorar el sistema que he estat utilitzant fins ara.

    Eva Franch
    http://diaridepractiquescenitvalencia.blogspot.com.es/


    ResponElimina